بازاریابی

مفاهیم بازاریابی و ابعاد گوناگون آن

بازاریابی

مفاهیم بازاریابی و ابعاد گوناگون آن

بازار

تعریف بازار

بازار به مجموعه‌ای از خریداران بالقوه و بالفعل یک کالا یا خدمت اطلاق می‌شود.....
  

تعریف بازار اولین گام در تحلیل بازار به شمار می‌رود. در بازاریابی کلمه بازار (Market) به مجموعه ای از مصرف‌کنندگان یا سازمانهایی اطلاق می‌شود که کالای مورد نظر را نیاز داشته یا با آن علاقه دارند، منابعی برای خرید کالا دارند، و طبق قوانین اجازه تهیه کالا را دارند. البته می‌تواند به جای کالا، خدمت نیز در این تعریف قرار گیرد.

نمودار زیر مفهوم کلی بازار را بر اساس شرایط نشان می‌دهد:

کل جمعیت /  Total population
می‌تواند بر اساس تعاریف متفاوت باشد، مثلا کل جمعیت برای یک شرکت ممکن است کل جمعیت دنیا باشد یا برای یک فروشگاه مواد غذایی، همه جمعیت آن شهر

- بازار بالقوه / Potenital Market
بخشی از کل جمعیت که علاقه به تهیه کالا یا خدمت دارند

- بازار ممکن / Available Market
بخشی از بازار بالقوه که پول کافی برای تهیه کالا یا خدمت را دارند

- بازار ممکن واجد شرایط / Qualified Available Market
بخشی از بازار ممکن که از نظر قانونی اجازه تهیه کالا یا خدمت را دارند

- بازار هدف / Target Market
بخشی از بازار ممکن واجد شرایط که شرکت قصد ارائه کالا یا خدمت را به آنها دارد

- بازار تحت نفوذ / Penetrated Market
بخشی از بازار هدف که کالا یا خدمت را تهیه کرده‌اند.

.
نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.