بازاریابی

مفاهیم بازاریابی و ابعاد گوناگون آن

بازاریابی

مفاهیم بازاریابی و ابعاد گوناگون آن

پُرتفُوی


سبد سهام یا پُرتفُوی (به فرانسوی: Portfolio) ترکیبی مناسب از سهام‌ یا سایر دارایی‌ها است، که یک سرمایه‌گذار آنها را خریداری کرده است......
 هدف از تشکیل سبد سهام، تقسیم‌کردن ریسک سرمایه‌گذاری بین چند سهم است؛ بدین ترتیب:.....

سود یک سهم می‌تواند ضرر سهام دیگر را جبران کند. یک ضرب‌المثل معروف می‌گوید: «همه تخم‌مرغ‌ها را در یک سبد نگذارید.»، چرا که ریسک شکستن سبد، باعث نابودی همه تخم‌مرغ‌ها خواهد شد.

1. ارزش پرتفوی

به ارزش مالی و نقدی پرتفوی هر شخص حقیقی یا حقوقی، ارزش پرتفوی گویند. برای قیمت گذاری شرکت‌های سرمایه گذاری پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار، مهم ترین عامل ارزش پرتفوی این شرکت هاست.

2. مدیریت

پرتفوی به منظور کاهش ریسک و به صورتی انتخاب می‌شود تا در شرایط عادی احتمال کاهش بازده همه دارائیها (شامل سهام‌های خریداری شده) نزدیک به صفر باشد.

پرتفوی یا سبد سهام، بیانگر مجموع های از سهام شرکت های مختلف است که
خریداری می شود.
وقتی اشخاصی با سرمایه ی خود به جای خرید سهم از یک شرکت ، اقدام به خرید سهام شرکت های مختلف می کنند می گویند یک سبد سهام (پرتفوی)
تشکیل داده اند.

این امر توصیه ی کارشناسان بازار سرمایه به خریداران سهام است.آنها می گویند برای این که ریسک سرمایه گذاری خود را کاهش دهید همه ی سرمایه خود را به خرید یک نوع سهم اختصاص ندهید ؛

به عبارت دیگر، همه ی تخم مرغ ها را در یک ظرف نگذارید.
سهام شرکت های مختلف را خریداری کنید، تا در صورت کاهش قیمت یا بازده یک سهم، با افزایش قیمت یا بازده سایر سهام خریداری شده ، زیان وارده را جبران نمایید.

البته برای انتخاب سهام مختلف نیاز به آگاهی،اطلاعات و تجربه می باشد . لذا به خریداران توصیه می شود برای اطمینان از تشکیل یک سبد ، به مشاوران سرمایه گذاری مراجعه کنند.



* نتیجه گیری *

برای سرمایه گذاری در بورس اوراق بهادار نیاز به دانش ، و شناخت سهام های پرقدرت بازار الزامی ست ؛
تا بتوان چند سهام از صنایع برتر را انتخاب کرده و یک سبد (پرتفوی) مناسب تشکیل دهیم .
با این نوع استراتژی هم ریسک خود را مدیریت کرده و هم به سود منطقی دست می یابیم .

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.