فعالیت بازاریابی ابعاد گوناگونی دارد.در یک دسته بندی جنبه های بازاریابی  به شرح زیر است................ 

ژ -بازارگرایی(توجه و تمایل و گرایش به مشتری و بازار)

با توجه به نتایج بدست آمده شرکت ها ،نمونه های محصولات خود را به مشتریان ارسال می نمایند.

این شرکت ها با ارائه محصولات جدید در بازار به دنبال رفع نیازهای مشتریان خود می باشند،همچنین ازطریق بهبود کیفیت دائمی محصولات به دنبال جذب مشتریان می باشند. شرکت ها به عنوان پیشرو بازارتیشو در ایران مطرح می باشند.

2-بازارشناسی( تحقیقات بازاریابی و بررسی بازارها)

براساس نتایج بدست آمده شرکت محصولات کاغذی لطیف و حریرخوزستان، با مشتریان قدیمی خود که بیشترمواد اولیه خود را ازاین شرکت ها خریداری می نمایند ،دررابطه هستند.بااین وجود به دنبال شناسایی مشتریان جدید درداخل کشور نیز می باشند. ازطریق بررسی بازارنیازهای جدید موجود دربازار را شناسایی می کنند و بدنبال رفع این نیازمی باشند. شرکت ها با استفاده از تحقیقات بازاریابی وضعیت رقبا را مورد بررسی می نمایند و ازاین طریق سیاستهای  فروش خود را تدوین می نمایند.

3-بازارسازی (ایجاد و افزایش  سهم بازار، ساختن تصویر مناسب ،یافتن جای دلخواه دربازار)

این شرکت ها 70% ازسهم بازاررا در اختیاردارند اما بدنبال افزایش سهم بازارنیز می باشند. شرکت حریر خوزستان افزایش واردات مواد اولیه و افزایش تولیدو ارتقاء ماشین آلات  و شرکت محصولات کاغذی لطیف اجرای طرح توسعه شرکت ،که از این طریق تولید شرکت دو برابر مقدارکنونی خواهد شد، را دربه عنوان برنامه های آتی شرکت ها بیان نمودند. همچنین شرکت ها با بهبود کیفیت محصولات خود بدنبال افزایش رضایت مشتریان می باشند.

4-بازارگرمی(آمادگی  برای رقابت  ، حضور درصحنه بازارها  و نمایشگاها ، انجام تبلیغات و ترفیعات و تشویقها)

    براساس نتایج بدست آمده شرکتها درطی سال2باردرنمایشگاههای خارجی ، و 1 بار درنمایشگاه های داخلی

می یابند ودرصورت عدم توانایی  حضور در نمایشگاه کاتالوگ ویا نمونه های کالا را به نمایشگاه ارسال می نمایند.

5-بازار سنجی (مقایسه و ارزیابی گذشته و حال ، خود و دیگران برای ترسیم آینده)

براساس نتایج بدست آمده شرکت ها آمارهای مربوط به (تولید ، مقدارفروش ، سود ، میانگین قیمت ) سال گذشته را بررسی می نمایند و با مقایسه شرایط کنونی بدنبال رفع نواقص می باشند. معیاراصلی مقایسه بودجه می باشد ، که بیشترفعالیت های واحد فروش درراستای اجرای بودجه می باشد.

 

6-بازارداری( افزایش یا حفظ مشتریان (خلاقیت و نوآوری))

براساس نتایج بدست آمده شرکت ها با ارائه محصولات متنوع  ( رنگی ، دولا، سه لا ) به بازار بدنبال افزایش  رضایت مشتریان را پیگیری می نمایند. همچنین شرکت ها با افزایش کیفیت محصولات ، و تولید درسایزهای متنوع ، رضایت مشتریان را درنظردارند.شرکت ها با ارسال نمونه به مشتری ، توان بالی مشتریان جهت خرید را به خود اختصاص می دهند. همچنین شرکت ها بدنبال  بهبود کیفیت خدمات به مشتریانمی باشند.

7-بازارگردانی ( اداره کردن بازار ازطریق مدیریت ( محصول، قیمت،توزیع، ترفیع)( مدیریت بازار))

همانطورکه بیان شد شرکت ها 70 % ازسهم بازار تیشو درایران را به خود اختصاص داده اند،به همین منظور تعیین کننده اصلی قیمت و نو آوری در محصولات و بهبود کیفیت در  بازار  می باشد.  شرکت محصولا کاغذی لطیف به عنوان تنها تولید کننده درشرکت می باشد که از کاغذ بازیافت درتولید محصولات خود استفاده   می نماید ،این به عنوان مزیت رقابتی این شرکت مطرح است.

مزیت رقابتی شرکت حریر خوزستان ،  تولید تیشو تک لا درداخل کشور می باشد.

8-بازارگردی ( ویترین گردی جهانی ،حضور در صحنه مبادلات  و بازارها ، اطلاعات و ارتباطات بازار)

براساس نتایج بدست آمده این شرکت ها با حضور در نمایشگاههای خارجی بدنبال جذب مشتریان خارجی می باشد و با حضور دراین نمایشگاهها  از آخرین تکنولوژی ها دراین صنعت آگاهی می یابند. همچنین شرکت از طریق بررسی بازار از  چگونگی فعالیتهای رقبای ( داخلی و خارجی ) آگاهی می یابند.

براساس نتایج بدست آمده نقاط قوت رقبای  خارجی ، کیفیت بالای محصولات و استفاده ازماشین آﻻت جدید ، می باشد.نقاط ضعف رقبای خارجی ، عدم توانایی تولید محصولات درسایزهای متنوع و تحویل فوری سفارشات می باشد.

محصولات شرکت های ( حریرخوزستان و محصولات کاغذی لطیف)  مطابق با آخرین مصوبات و قوانین صنایع سلولزی ایران می باشدو شرکت ها ازقوانین مصوب این سازمان پیروی می نمایند.

براساس تحقیقات بازاراین دو شرکت ، شرکت  ها می تواند ازمیزان تولید رقبای خود درداخل ایران آگاهی داشته باشد.