دیکشنری بازاریابی :منبع اصلی این دیکشنری مربوط به انجمن بازاریابی آمریکا (AmericanMarketing Association) می باشد.
معنی | شرح عبارت | |
---|---|---|
A. D. Little Business Profile Matrix | ماتریس ADL |
به واژههای business portfolio models و product مراجعه کنید. |
A.S.E.A.N. | انجمن ملل آسیای جنوبشرقی |
به واژهی Association of South East Asian Nations مراجعه کنید. |
A/B Testing | تست A/B |
یک روش برای تست دو نسخه متفاوت از یک طرح است. یک گروه با نسخهی A و یک گروه با نسخه B کار میکنند. نسخه A یک طرح معمولی و B نسخه رقیب است. بررسی نتایج و مقایسه آنها نشان میدهد که کدام طرح مناسبتر و بهینهتر است. |
abandonment | رها، ترک |
پایان یا رها کردن یک محصول که در انتهای چرخه حیات آن محصول اتفاق میافتد. |
abandonment rate | نرخ رها کردن |
تعداد سبدهای خرید رها شده نسبت به معاملات به پایان رسیده است. |
ABC | ABC |
به واژهی Audit Bureau of Circulations مراجعه کنید. |
ABC analysis | تجزیه و تحلیل ABC |
منظور از این عمل کنترل اقلام موجودی بر حسب اهمیت آنها است. این اقلام سه دسته هستند به نامهای A,B,C که اقلام A بالاترین و اقلام C پائینترین درصد استفاده و ارزش را دارند. |
ABC inventory classification | طبقهبندی ABC برای اقلام موجودی |
یک طرح طبقهبندی اقلام موجودی برای پیادهسازی استراتژیهای مدیریت است. مدل طبقهبندی ABC را میتوان در دو دسته کلی از هم تفکیک نمود. |
About.com | About.com |
About.com یک راهنما براساس اطلاعات پورتال است. |
above the fold | نمایش برجسته |
آن بخش از صفحه وب که بدون اسکرول قابل نمایش است. طراحان وب معمولا توصیه میکنند که اطلاعات مهم در آنجا نمایش داده شود. |
above-the-line cost | هزینههای بالاسری |
هرگونه هزینهی درگیر در فرآیند تبلیغات که به طور خاص در بودجه ذکر میشود. |
absolute advantage | مزیت مطلق |
برتری یک کشور در تولید مقدار بیشتر یک محصول نسبت به سایر رقبا. |
Absolute URL’s Link | url مطلق |
استفاده از آدرس کامل مسیر مثل http://www.domain.com/page1.htm. |
accelerated development | توسعه سریع |
فرآیند تسریع بخشیدن به توسعه محصول جدید. |
accelerated development stage | مراحل توسعه سریع |
به واژهی retail life cycle مراجعه کنید. |
accelerated purchase | خرید سریع |
یکی از اهداف ارتقا فروش بدستآوردن سریع مصرفکنندگان است. |
acceptable price range | محدوده مناسب قیمت |
شامل محدوده مناسب قیمتهایی است که خریداران مایل به پرداخت آن برای یک کالا هستند. |
acceptance operator | مقبولیت اپراتور |
به واژهی linear learning model مراجعه کنید. |
accessories | لوازم تزئینی |
موارد مرتبط با پوشاک که در فروشگاهها ارائه میشود از جمله دستکش، کیفهای دستی، جواهرات، دستمالگردن و غیره. |
accessory equipment | تجهیزات و لوازم جانبی |
تجهیزات قابل حمل کارخانهها و ابزارهایی که در فرآیند تولید استفاده میشود و آنها معمولا ارزانقیمت، کمعمر و نسبتا استاندارد هستند به عنوان مثال کامیون بالابر، ماشین تحریر و غیره. |
accidental sample | نمونه تصادفی |
به واژهی convenience sample مراجعه کنید. |
accommodation desk | سرویسهای اقامتی |
ارائه خدمات به مشتری در یک فروشگاه بزرگ- چیزهایی از قبیل اجاره پارکینگ، سرویسهای اقامتی، کارت هدیه و غیره. |
account | حساب |
یک مشتری، معمولا یک نهاد و یا سازمانی که محصولات یا خدمات شرکت را میخرد. |
account classification | طبقهبندی حساب |
طبقهبندی مشتریان به گروههای مختلف براساس معیارهایی مثل فروش بالقوه برای توسعه فروش. |
account executive | متصدی رسیدگی به حساب مشتریان |
کسی که مسئول تماس با مشتریان یک سازمان خاص است و مسئول رابطهی کلی با شرکت خود و چند حساب عمده است. |
account group | گروه حساب |
اعضای بخشهای مختلف آژانس تبلیغات کاربردی (مانند مدیر حساب، برنامهریز رسانهها، تحقیقات وغیره) |
account opener | باز کردن حساب |
باز کردن یک حساب کاربری جدید در موسسات و فروشگاههای مالی. |
account representative | نماینده حساب کاربری |
به واژهی account executive مراجعه کنید. |
account specialist | متخصص حساب کاربری |
به واژهی sales organization specialized by account مراجعه کنید. |
acculturation | فرهنگپذیری |
1- به معنی یادگیری رفتار و آداب و رسوم فرهنگهای دیگر توسط فرد میباشد. 2- فرآیند یادگیری، درک و انطباق هنجارها، ارزشها و سبک زندگی از فرهنگهای دیگر توسط گروهی از افراد. |
accumulation | تراکم |
یک فرآیند مرتبسازی است که تعدادی منبع مشابه را در یک منبع همگن عرضه میکند، ازدیاد مقدار، برهم افزودن سرمایهها، وجوه، بهرهها ونظایر آن. |
ACM | دستگاه پرداخت خودکار |
به واژهی automatic checkout machine مراجعه کنید. |
acquisition | اکتساب، خرید |
خریدهای یک شرکت یا داراییهای آن، معاملهای که از طریق آن یک واحد اقتصادی کنترل واحد اقتصادی دیگر را بهدست میآورد. |
Acquisition Strategy | استراتژی اکتسابی |
پیدا کردن دستهای از مشتریان فعال و آماده خرید در بازار، تلاش برای هدایت مشتریان به یک وبسایت، پاسخ به سوالات آنها و به انجام رساندن فروش. |
acquisition value | ارزش اکتسابی |
ادراکات خریداران از ارزش نسبی یک محصول یا خدمت به آنها. |
action | عمل |
به واژههای AIDA ،attitude ،behavior و hierarchy of effects model مراجعه کنید. |
action program | برنامهی اجرایی |
به واژهی implementation مراجعه کنید. |
activation (1) | فعالسازی |
فرآیند اتوماتیکی است که توسط آن دانش و معانی از حافظه بازیابی شده و توسط فرآیندهای شناختی مورد استفاده قرار میگیرد. |
activation (2) | فعالسازی |
توسط IEG به عنوان فعالیتهای بازاریابی یک شرکت تعریف شده است. |
active listening | شنیدن فعال |
یک روش شنیدن است که برای دریافت فعال اطلاعات و پردازش آنها تلاش میکند. |
activities, interests, and opinions (AIO) | فعالیتها، علایق، عقاید |
بررسی یک سری متغیرهای روانشناسی شامل منافع و اعتقادات مصرفکنندگان. |
activity based costing | هزینهیابی بر مبنای فعالیت |
یک سیستم حسابداری است برای تخصیص دقیق منابع مستقیم و غیرمستقیم یک سازمان بر مبنای میزان مصرف آنها در فعالیتهای صورتگرفته. |
advertising penetration | نفوذتبلیغاتی |
درصدی از بازار هدف است که بخش قابل توجهی از پیام های تبلیغاتی منتقل شده توسط یک کمپین تبلیغ را دارا میباشد. |
advertising specialties | تخصص تبلیغات |
تخصص تبلیغات. |
advertising strategy | استراتژی تبلیغاتی |
استراتژی تبلیغاتی از استراتژی کلان سازمانی و یا استراتژی بازاریابی نشات میگیرد، وبیانیهای آماده شده توسط تبلیغکننده (اغلب در ارتباط با یک آژانس تبلیغاتی) میباشد. |
advertising substantiation | اثبات تبلیغاتی |
قواعد کمیسیون فدرال تجاری (FTC) که شرکت را موظف میکند اگر چالشی در استفادهی شرکت از امنیت، اجرا، اثر، کیفیت یا ادعای رقابتی قیمت وجود داشته باشد شرکت موظف است اسنادی را ارائه دهد. |
advertising theme | تمهای تبلیغاتی |
به واژهی advertising idea مراجعه کنید. |
advertising wearout | عدم اثربخشی تبلیغات |
هنگامی که تبلیغات محیطی و محاطی یک برند اثر خود را بر سنجش و تاثیرپذیری مخاطب از دست بدهد. |
advertising, regulation of | مقررات و تبلیغات |
تحت قواعد کمیسیون فدرال تجاری (ftc) اعمال و اقدامات ناعادلانه و یا فریبنده (که ممکن است شامل تبلیغات باشد) ممنوع است. |
Advisor | راهنما |
مدل توصیفی توضیح سطوح هزینههای ارتباطات بازاریابی برای محصولات صنعتی میباشد، 2متغیر مهم در این مدل اندازه بازار محصول و تعداد مشتریان بالقوه میباشد. |
advisory authority | مرجع مشاوره |
به واژهی staff authority مراجعه کنید. |
advocacy advertising | تبلیغات حمایتی |
تبلیغاتی است که در برابر موضوعی موضع گرفته و یا از دیدگاه خاصی طرفداری میکند. |
affect | اثر |
احساسات یک شخص نسبت به یک شی مانند یک نام تجاری، تبلیغات، فروشنده، و غیره، در تلاش برای درک و پیش بینی رفتار مصرف کننده است. |
affective conflict | درگیریهای عاطفی |
حالت جنگ زمانی که یکی از اعضای کانال احساس استرس، خستگی، تنش، و یا خصومت با یک عضو دیگر دارد. |
affiliate | وابسته |
به واژهی affiliate marketing مراجعه کنید. |
affiliate fraud | تقلب |
تاکتیک نادرست در بازاریابی وابسته که برای تولید درآمد نامشروع استفاده می شود. به عنوان مثال،برنامه های تبلیغاتی پرداخت به ازای هر کلیک. |
affiliate marketing | بازاریابی وابسته |
نوعی از بازاریابیست که محصولات و خدمات دیگران را در قبال دریافت کمیسیون برای فروش یا ارئه خدمات در سایت، وبلاگ یا از طریق لینک های که در اختیار کاربران قرار داده می شود بصورت آنلاین به کاربران دیگر معرفی میکند. |
affiliate merchant | تجارت وابسته |
تبلیغات در روابط بازاریابی وابسته. |
affiliate network | شبکههای وابسته |
تعدادی از کسب و کارهائی که به ارائه خدمات پشتیبانی برنامه های بازاریابی وابسته میپردازند. این خدمات می تواند شامل کمیسیون های ردیابی و فعالیت، بازاریابی و پشتیبانی فروش، و یا سایر خدمات باشد. |
affiliated buying | خریدهای مشارکتی |
به واژهی cooperative buying مراجعه کنید. |
affiliated store | فروشگاه وابسته |
یک فروشگاه که توسط فروشگاه دیگر کنترل میشود اما تحت یک نام جداگانه اداره می شود. |
affinities | نزدیکی |
قرارگرفتن خردهفروشیهای مشابه و مکمل در مجاورت هم برای تسهیل در خرید، برای مثال در یک شهرستان فروشگاههای مبلمان در کنار هم قرار گیرند. |
after sales support | خدمات پس از فروش |
خدمات ارائه شده توسط شرکت سازنده محصولات پس از فروش آنها برای ترویج حسن نیت، اطمینان از رضایت مشتری، و توسعه وفاداری مشتری می باشد. |
after-market | بازاربعدازخرید |
فروش آتی، پتانسیل تولید شده توسط صاحبان تجهیزات برای تعمیر و تعویض قطعات. |
agency cost | هزینههای سازمان |
کاهش ارزش دلار در رفاه اجتماعی به دلیل ماهیت ذاتی روابط آژانس با مدیریت. |
agency of record (AOR) | AOR |
یک آژانس تبلیغاتی که مسئولیت خرید رسانههای خاصی را به مشتری اختصاص داده است. |
agency theory | تئوری عاملیت |
نظریهای است که به دنبال توضیح فعالیت های شرکت های بزرگ ناشی از درگیری های بین سهامداران و عوامل (مدیران) یک شرکت است. این دیدگاه در جستجوی راهکارهایی بود که اهداف مدیران و سازمان را در یک جهت هدایت کند و مدیر را از حالت کارگزار و عامل سازمان به خادم سازمان مبدل سازد. |
agent | عامل |
یک فرد که به عنوان نماینده یک شرکت یا یک فرد عمل می کند. 2. (تعریف خرده فروشی) یک واحد کسب و کار که به مذاکره خرید، فروش، و یا هر دو میپردازد. |
agents and brokers | عوامل و کارگزاران |
واسطههایی که به صورت فعال برای خرید یا فروش محصولات برای مشتریانشان مذاکره میکنند. |
aggregate data | دادههای تجمعی |
دادههایی که به یک واحد کوچک گرد میشوند برای نشان دادن خلاصهای از دادهها. |
aggregation | تجمع |
مفهوم تقسیم بندی بازار است که در آن اکثر مصرف کنندگان به طور یکسان فرض می شود، تکیه بر توزیع انبوه، تبلیغات انبوه و قیمت کم است. |
aging | سالخوردگی |
در خرده فروشی، aging مدت زمانی است که کالا در انبار بوده است به عنوان مثال، تنباکو، مشروبات الکلی، پنیر. |
agreement | قرارداد |
به واژهی negotiation مراجعه کنید. |
agricultural advertising | تبلیغاتکسبوکار |
به واژهی business to-business advertising مراجعه کنید. |
AGVS | سیستمهای هوشمندحملونقل |
به واژهی automated guided vehicle system مراجعه کنید. |
AHP | فرآیند تحلیل سلسله مراتبی |
به واژهی analytic hierarchy process مراجعه کنید. |
AI | هوشمصنوعی |
به واژهی artificial intelligence مراجعه کنید. |
AIDA | فرایندAIDA |
مدل AIDA مراحل ابتدائی و پایه ای فروش را تشریح میکند که به صورت پیوسته در طول تاریخ کاربرد داشته اند . چهار حرف AIDA از ابتدای چهار کلمه : توجه . علاقه . اشتیاق و عمل (Attention , Interest , Desire , Act ) گرفته شده است که فرآیند منطقی تصمیم گیری برای خرید می باشد . |
aided recall | فراخوان کمک |
به واژهی recall test مراجعه کنید. |
AIO | AIO |
به واژههای activities، interests، opinions مراجعه کنید. |
Airline Deregulation Act (1978) | قانون مقرراتزدایی هواپیمایی 1978 |
این قانون به محیط رقابتی دستوری پایان داد و منجر به شکلگیری محیط رقابتی آزاد و وابسته به نیروهای بازار در صنعت هواپیمایی شد. |
aisle table | جدول راهرو |
جدولی در راهروی یک فروشگاه بزرگ که ویژگیهای خاص تبلیغاتی را بیان میکند. |
Ajax | ایجکس |
مجموعهای از استانداردها و فناوریهای وب است که به کمک آنها میتوان برنامههای مبتنی بر وب تولید کرد که به آسانی با کاربران تعامل داشته باشند. |
Alexa | الکسااینترنت |
الکسااینترنت در ماه آوریل سال 1996 کار خود را آغاز کرده است، الکسا یک دیدگاه ناوبری وب است که هوشمند بوده و به طور مداوم با مشارکت کاربرانش رشد کرد. |
Algorithm | الگوریتم |
فرآیندی است که در آن موتور جستجو لیستی از نتایج را براساس یک واژه جستجو تولید میکند. موتورهای جستجو به طور منظم الگوریتمهای خود را برای بهبود کیفیت نتایج جستجو تغییر میدهند. |
alliance | اتحاد،پیوستگی |
رابطهی درازمدت و داوطلبانه که توسط تعهد بین دو یا چند شرکت به وجود میآید، در این تلاش به طور مشترک به دنبال اهداف خاص هستند. هدف از این پیوستگی همکاری برای ترکیب منابع شرکتهای شرکتکننده به منظور بهبود کیفیت عملکرد هستند. |
alliances | اتحاد |
تجمع منابع مکمل دو شرکت در یک آرایش است، معمولا شامل فعالیتهای هماهنگی ابتدایی در روند توسعهی تکنولوژیهای جدید میباشد. |
allocation | تخصیص |
یک فرآیند مرتبسازی است، شامل شکستن یک منبع همگن به تعداد زیادی منابع کوچکتر. |
all-you-can-afford budgeting | بودجهبندی هزینه |
رویکردی برای بودجهبندی تبلیغاتی. مقدار هزینهای که بعد از همهی هزینهها و سرمایهگذاری لازم برای تبلیغات صرف میشود. |
alpha error | خطای آلفا |
به واژهی Type I error مراجعه کنید. |
alpha factor | فاکتورآلفا |
به واژهی exponential smoothing مراجعه کنید. |
ALT text | متن جایگزین |
یک کد Html میباشد که در آن یک متن جایگزین یک عکس میشود. |
Alta Vista | موتورجستجوی آلتاویستا |
یک موتورجستجوی محبوب است، برای اولین بار متعلق به شرکت دیجیتال بود اما درحال حاضر به یاهو تعلق دارد. |
alteration cost | هزینه تغییرات |
هزینه خالص تغییر کالاها شامل هزینهی نیرویکار، منابع و …. |
alteration department | بخش دگرگونساز |
به واژه alteration room مراجعه کنید. |
alteration room | اتاق دگرگونی |
یک بخش است، به معنی تغییر کالاها براساس خواستهی مشتریان. |
ambush marketing | بازاریابی کمین |
یک روش بازاریابی است که در آن برخی شرکتها، بدون پرداخت هزینه برای یک رویداد بزرگ در حاشیه آن رویداد به یک عملیات تبلیغاتی دست میزنند. |
American National Standards Institute | موسسه استانداردهای ملی آمریکا |
به واژهی ANSI.X12 مراجعه کنید. |
American Technology Preeminance Act (1992) | قانون فناوری Preeminance آمریکا |
این قانون بیان میکند که برچسب بستهبندی کالاها باید در هر دو اینچ یا پوند و سیستم متریک بیان شود. |
analog approach | رویکردآنالوگ |
یکی از روشهای تجزیه و تحلیل است که به 4 مرحله تقسیم میشود، 1-توصیف منطقه تجاری حال حاضر 2-طرحریزی 3-تعریف مناطق تجاری 4-تطبیق ویژگیهای فروشگاهها در مناطق تجاری با فروشگاههای بالقوه به منظور برآورد فروش بالقوه. |
analysis of selected cases | آنالیز نمونهها |
مطالعهی نمونههای انتخابشده از پدیدههای موردعلاقه. |
analysis of variance (ANOVA) | تجزیه و تحلیل واریانس |
مجموعهای از مدلهای آماری است که به بررسی میانگین در گروهها و توابع وابسته به آنها میپردازد. |
analytic hierarchy process (AHP) | فرآیند واکاوی سلسله مراتبی |
واژهی AHP مخفف عبارت analytic hierarchy process میباشد، به معنی فرآیند واکاوی سلسله مراتبی است، هنگامی که عمل تصمیمگیری با چند گزینه رقیب و معیار تصمیمگیری روبرو باشد استفاده میگردد. |
ANC | بازار مشترک آندی |
بازار مشترک آندی. |
anchor | تکیهگاه |
قیمت مرجع یا محصول مرجع در مقایسه مصرفکنندگان. |
anchor store | فروشگاه مرکزی |
فروشگاهی است معروف و بزرگ که برای جذب مشتری در مراکز خرید بزرگ افتتاح میشود به این فروشگاهها تسهیلات خاصی داده میشود. |
anchor text | متنلینکدار |
Anchor به اصطلاح ساده و عامیانه یعنی لنگرمتن و یا همان متن لینکدار، به متن قابل کلیک و قابل مشاهده اشاره میکند. |
anchoring effect | اثرتکیهگاهی |
زمانی که خریداران قیمت محصولات را با قیمتهای مرجع مقایسه میکنند، درنتیجه این مقایسه اثر تکیهگاهی به وجود میآید، یک قیمت مانند یک تکیهگاه عمل میکند. |
ancillary service | خدمات جانبی |
خدمات ارائه شده توسط اپراتورهای معین، از جمله شامل طبقهبندی ذخیرهسازی محصول قبل از تحویل، مارک و یا برچسب زدن محصول. |
animated GIF | انیمیشنهای GIF |
فرمت تصاویر گرافیکی، این روش به طور معمول برای انتقال اطلاعات اضافی در یک فضای محدود استفاده میشود. |
annual growth | رشدسالانه |
درصد رشد سال به سال، رشد سالهای قبل به عنوان پایهای برای بیان درصد تغییر رشد سالانه میباشد. |
ANOVA | آنالیز واریانس |
به واژهی analysis of variance مراجعه کنید. |
ANSI.X12 (American National Standards Institute) | موسسه استانداردهای ملی آمریکا |
قالب عمومی مبادلهی الکترونیکی دادهها درشمال آمریکا است، که برای انتقال ارتباطات استفاده میشود. |
anticipation | پیشدستی کردن |
تخفیفی که در صورت پرداخت قبل از پایاندوره صورت میگیرد. |
anticompetitive leasing arrangement | لیزینگ ضدرقابتی |
اجارهنامهای است که نوع و میزان رقابت را به یک منطقهی تجاری خاص و یا یک مرکز خرید محصور میکند. |
antidumping duties | عوارض ضددامپینگ |
در نقض قوانین ضددامپینگ عوارض جریمهای درنظر گرفته شده است، این عوارض به شکل هزینههای ویژهای هستند. |
antidumping laws | قانون ضددامپینگ |
قوانین تصویبشده توسط دولت میزبان برای حفاظت تولیدات داخلی از دامپینگ. |
Anti-Merger Act (1950) | قوانین ضدادغام |
این قانون اصلاحیهی قانون کلیتون است، که ترکیب و ادغام خرید دارائیها و سهام را منع میکند. |
antitrust laws | قوانین ضدتراست |
این قوانین برای تشکیل تراستها و نظارت بر آنها وضع شده است. |
AOG | تحویلکالا |
به واژهی arrival of goods مراجعه کنید. |
AOR | AOR |
به واژه agency of record مراجعه کنید. |
Apache | آپاچی |
یک مجموعه متنباز است که در سیستمعاملهای گوناگونی مانند ویندوز، لینوکس و … در دسترس است. |
API | رابط کاربردی برنامهنویسی |
API به معنای رابط کاربردی برنامهنویسی میباشد که واسطهای است بین یک کتابخانه با برنامههایی که از آن کتابخانه تقاضای سرویس میکنند. |
Applet | اپلت |
یک برنامهی نوشته شده در جاوا است که امکان مشاهدهی انیمیشنهای ساده بر روی صفحاتوب را ممکن میسازد. |
application service provider (ASP) | ارائهدهنده خدمات برنامههای کاربردی |
این واژه برای توصیف شرکتهایی به کار میرود که به طور مداوم به شبکهای از مشتریان نرمافزار و خدمات ارائه میکنند. |
applied research and development | تحقیقات کاربردی |
به واژهی research و development مراجعه کنید. |
approach, sales | رویکرد، فروش |
مرحلهی اولیه در فروش متقابل، هدف از این رویکرد افزایش امنیت میباشد. |
approval sale | فروش به شرط پسند |
قراردادی که به خریدار فرصت میدهدتا تصمیم خود را ظرف مدت معینی تغییر دهد. |
approved vendor list | وندورلیست |
به لیستی که شامل محصولات موردتائید کارفرما باشد گفته میشود. |
apron | الحاقیه |
فرم پیوستشده به فاکتور یا کپی سفارش خرید در فروشگاههای خردهفروشی. |
APT | نظریه قیمتگذاری آربیتراژ |
به واژهی arbitrage pricing theory مراجعه کنید. |
AR | متوسط درآمد |
به واژهی average revenue مراجعه کنید. |
arbitrage | آربیتراژ |
به معنای بهرهگرفتن از تفاوت قیمت بین دو یا چند بازار برای کسب سود است. |
arbitrage pricing theory (APT) | نظریه قیمتگذاری آربیتراژ |
مدل قیمتگذاری آربیتراژ یک تئوری برای تبیین رابطه تعادلی ریسک و بازده است که میتواند برای قیمتگذاری داراییها مورد استفاده قرار گیرد، به عنوان یک مدل جایگزین برای مدل قیمتگذاری داراییهای سرمایهای ارائه شده است. |
arcade shopping center | پاساژ بازی |
یک منطقه خرید محصور شده با تعدادی فروشگاه. |
area of dominant influence | منطقه نفوذ |
منطقه جغرافیایی اطراف یک شهر است که ایستگاههای مستقر در آن سهم بیشتری نسبت به ایستگاههای نزدیک دیگر دارند. |
area sampling | نمونهگیری منطقهای |
یکی از روشهای نمونهگیری است که در آن ابتدا تعدادی شهر یا منطقه به طور تصادفی انتخاب میشوند و سپس از داخل شهرها یا مناطق منتخب، تعدادی نمونه تصادفی انتخاب میشود. |
ARPA (Advanced Research Project Agency) | موسسه پروژههای تحقیقاتی پیشرفته |
سازمانی تاسیس یافته در ایالتمتحده و پیشرو توسعه در اینترنت میباشد. |
arrival of goods (AOG) | تحویلکالا |
منظور تحویل کالا است، اگر در مدت زمان مشخص شده پرداخت انجام گیرد از تخفیف برخوردار خواهند شد. |
art | هنر |
به واژه artwork مراجعه کنید. |
art director | کارگردانهنری |
یک فرد خوشذائقه که در تجسم ایدههای تبلیغاتی مهارت دارد. |
artificial intelligence | هوشمصنوعی |
منظور طراحی سیستمهای کامپیوتری هوشمند میباشد که میتوانند واکنش هایی مشابه با رفتارهای هوشمند انسانی از جمله یادگیری، توانایی کسب دانش، شیوهی استدلالی و حل مشکلات را داشته باشند. |
Arts Marketing | بازاریابی هنر |
یک استراتژی تبلیغاتی است، به عبارت دیگر ایجاد ارتباط بین شرکت و هنرهای نمایشی (از جمله حمایت مالی از یک سری کنسرت، نمایشگاه، موزه و غیره) |
artwork | آثارهنری |
هر نوع تصویر (ازجمله عناصر طراحی، نقاشی و عکاسی) مورداستفاده در تولید آگهیهای چاپی. |
as is | کالای آسیبدیده |
کالایی که برای فروش بدون توجه به بازپرداخت ارائه میشود و این محصول ممکن است کهنه، رنگ رفته و آسیبدیده باشد که قابل درک است. |
ASAR | سیستم ذخیرهسازی و بازیابی اتوماتیک |
به ستون automated storage and retrieval equipment مراجعه کنید. |
ASCII | کداسکی |
کد استاندارد آمریکایی برای تبادل اطلاعات است. |
Ask Jeeves | موتورجستجوی Ask Jeeves |
یک فراموتورجستجو است که اجازه میدهد درخواست خود را به صورت یک سوال متنی توضیحی وارد کنید. |
aspirational group | گروه آرمانی |
یک گروه مرجع است که مصرفکننده میخواهد به آنها بپیوندد. |
ASPX | ASPX |
مخفف Microsoft Active Server Page Framework میباشد. |
assembler | همگذار، اسمبلر |
خرید محصولات از مناطق تولیدکننده، همچنین به واژه commission buyer of farm products مراجعه کنید. |
assertiveness | جرات |
به ستون social styles matrix مراجعه کنید. |
ASSESSOR | ارزیاب |
پیشبینی سهم بازار از یک محصول جدید خریداری شده، مصاحبه با مشتریان بالقوه و درک علایق و اولویتهای آنان. |
assignment | حواله، واگذاری |
منظور حواله، به معنی انتقال رسمی اموال میباشد. |
Association of South East Asian Nations | انجمن ملل آسیای جنوب شرقی |
این انجمن در سال 1967 برای سرعت بخشیدن به پیشرفت اقتصادی و افزایش ثبات در منطقه جنوب شرقی آسیا در تایلند تاسیس شد. |
assorting | مرتبسازی |
فرآیند دستهبندی محصولات برای استفاده در ارتباط با یکدیگر. |
assortment | دستهبندی |
یک نوع دستهبندی از کالاها که به مصرفکننده ارائه میگردد، مثلا در مورد پیراهن، قیمت، سبک، رنگ، طرح و مواد آن در نظر گرفته میشود که برای انتخاب در دسترس مصرفکننده است. |
Astroturfing | تشکیلات ساختگی |
تشکیلات عمومی ساختگی برای ایجاد همهمه، علاقه به محصول، خدمت و یا ایده. |
ATM | دستگاه خودپرداز |
به ستون automated teller machine مراجعه کنید. |
atmosphere | جو |
ویژگی های فیزیکی فروشگاه مانند معماری، طرح، صفحه نمایش، رنگ، نور، درجه حرارت، سر و صدا و… |
atmospherics | اطلاعات جو |
معماری فروشگاه، چیدمان، نورپردازی، ترکیبرنگ، دما، دسترسی، سروصدا، طبقهبندی، قیمت، رویدادهای خاص و غیره، که به عنوان محرک و جذب توجه مصرفکننده عمل میکنند. |
A-T-R | آگاهی- آزمایش- تکرار |
به واژه awareness-trial-repeat مراجعه کنید. |
attention | توجه، دقت |
فرآیندی است که طی آن، مشتری اطلاعات محیط را برای تفسیر انتخاب میکند و همچنین نقطهای است که مصرفکننده از محرک خاص در محیط آگاه میشود. |
attitude | نگرش |
مجموعهای از عواطف و نیات رفتاری نسبت به یک شی یا ارزیابی کلی فرد از یک مفهوم میباشد. |
attitude models | مدلهای رفتاری |
به واژه multiattribute attitude models مراجعه کنید. |
attitude toward objects (A.) | نگرش نسبت به اشیا |
ارزیابی کلی مصرفکنندگان ازیک شی مانند محصول یا فروشگاه. |
attitude toward the ad (A.) | نگرش نسبت به تبلیغات |
ارزیابی کلی مصرفکنندگان از تبلیغات است. |
attracting nonusers of the product category | جذب مصرفکنندگان جدید برای محصول |
به واژه market penetration strategy به معنی استراتژی نفوذ در بازار مراجعه کنید. |
attracting users of competitive brands | جذب مصرف کنندگان برندهای رقیب |
به واژه market penetration strategy به معنی استراتژی نفوذ در بازار مراجعه کنید. |
attraction model | مدل جاذبه |
به ستون Multiplicative Competitive Interaction model مراجعه کنید. |
attributable costs | هزینههای منتسب |
به ستون direct costs مراجعه کنید. |
attribute | ویژگی |
به ستون product attributes مراجعه کنید. |
attribution theory | نظریه اسناد |
این نظریه بیان میکند که چگونه آدمی تلاش می ورزد تا موجبات بروز رفتارهای مشهود فردی را بر اساس عوامل درونی یا بیرونی برای خود و دیگران بازشناسد. این نظریه عامل مهمی در ادراک رخدادهای اجتماعی و تعیین مسئولیت برای رفتار انسان ها به شمار می آید. |
auction | مزایده |
بازاری که در آن محصولات به بالاترین قیمت فروخته میشود. |
auction company | شرکتهای مزایده |
شرکتهایی که از روش مزایده برای فروش کالا استفاده میکنند. |
audimeter | اودیومتر |
یک دستگاه مانیتورینگ الکترونیکی میباشد. |
audio mention | یادآوری لفظی |
یادآوری لفظی از یک اسپانسر در سایت، تلویزیون و یا رادیو. |
Audit Bureau of Circulations (ABC) | سازمان حسابرسی تیراژ |
یک سازمان مستقل میباشد، که آمار مربوط به تیراژ نشریات مختلف را اعلام میکند. |
audited sales | حسابرسی فروش |
یک روش اداری است که در پایان روز انجام میشود. |
auditing | حسابرسی |
بررسی صورتحساب حملونقل برای اطمینان از دقت و صحت صدور صورتحساب. |
Auditor | مامور رسیدگی |
شخص ثالثی است که درخواست بنرهای تبلیغاتی یا سیستم گزارش آگهیهای یک وبسایت را تائید میکند. |
augmented product | فرامحصول |
جنبههای تکمیلی اضافه شده به محصول فیزیکی از قبیل تصویر، گارانتی و سرویسهای دیگر |
authorization | مجوز |
فرآیندی که طی آن کارت اعتباری خریدار تائید شده و فروش انجام میشود. |
authorized dealer | فروشنده مجاز |
فروشندهای که دارای حق فروش محصولات یک تولیدکننده است. |
automated guided vehicle system (AGVS) | سیستمهای هوشمند حملونقل |
یک سیستم حملونقل مواد است، که به طور خودکار عمل میکند و توسط یک سیستم کنترل لیزری و یا مغناطیسی روت شده و در مقصد قرار میگیرد. |
automated storage and retrieval equipment (ASAR) | سیستم ذخیرهسازی و بازیابی اتوماتیک |
یک سیستم حملونقل که مواد را سریعتر، با امنیت بیشتر و کاراتر از روشهای سنتی جابهجا ذخیره و بازیابی میکند. |
automated teller machine (ATM) | دستگاه خودپرداز |
یک دستگاه الکترونیکی است که به مشتریان این امکان را میدهد، با استفاده از کارتهای ویژه به حساب بانکی خود دسترسی داشته باشند. |
automatic checkout machine (ACM) | دستگاه پرداخت خودکار |
یک سیستم که به موجب آن مشتریان این فرصت را دارند که با ورود کارت از فروشگاه خرید کنند. |
Automatic Optimization | بهینهسازی خودکار |
در این حالت موتورهای جستجو تبلیغات را با هدف کسب تبلیغات بیشتر نمایش میدهد. |
automatic reorder | سفارش مجدد اتوماتیک |
سفارش مجدد کالا جزء اصلی و از پیشتعیینشده میباشد. این سفارش میتواند به صورت دستی توسط کارمندان یا به طور اتوماتیک توسط کامپیوتر انجام شود. |
automatic reordering system | سیستم سفارش مجدد اتوماتیک |
به یکی از روشهای کنترل موجودی انبار اطلاق میشود استفاده از این روش موجب میشود که همواره میزان معینی کالا در انبار موجود باشد. |
automatic selling | فروش اتوماتیک |
خردهفروشی کالا و خدمات از طریق دستگاهها. |
Automobile Information Disclosures Act (1958) | قانون افشای اطلاعات خودرو |
این عمل مستلزم نمایش اطلاعات زیادی در مورد اتومبیل میباشد. |
autonomic decision making | تصمیمگیری خودکار |
یک الگوی تصمیمگیری در خانواده است که هر یک به صورت جداگانه تصمیم میگیرند. |
Avatar | آواتار |
آواتار به تصاویری گفته میشود که کاربران در اینترنت و به خصوص در مسنجر به عنوان نماد کاربری خود استفاده میکنند. |
average cost per unit | هزینه متوسط هر واحد |
هزینه کل، به عنوان مثال مجموع هزینههای ثابت و متغیر تقسیم بر تعداد واحد. |
average fixed cost | هزینه ثابت متوسط |
از تقسیم هزینه ثابت کل بر مقدار تولیدات هزینه ثابت متوسط حاصل میشود. |
average frequency | میانگین فرکانس |
به ستون فرکانس مراجعه کنید. |
Average Page Depth | متوسط عمق صفحه |
میانگین تعداد صفحات یک وبسایت که بازدیدکنندگان در یک بازدید مشاهده میکنند. |
Average Response Value | متوسط ارزش پاسخ |
میانگین درآمد حاصل از هر کلیک، محاسبه درآمد کل تقسیم بر تعداد کل کلیکها. |
average revenue | درآمد متوسط |
متوسط درآمد حاصل از فروش یک واحد کالا. |
average total cost | هزینه متوسط کل |
از تقسیم هزینه کل بر مجموع تولیدات بدست میآید. |
average variable cost | متوسط هزینه متغیر |
با تقسیم تمام هزینههای متغیر بر مقدار تولیدات، هزینه متغیر متوسط بدست میآید. |
average-cost pricing | قیمتگذاری متوسط هزینهها |
اضافه کردن عادلانه و معقول به میانگین هزینههای یک محصول. |
award | جایزه |
به واژه contest مراجعه کنید. |
aware stage | مرحلهی آگاهی |
همواره مردم در مراحل متفاوتی از خرید یک محصول و یا خدمات خاص قرار میگیرد، که یکی از این مراحل، مرحلهی آگاهی است. |
awareness | آگاهی |
آگاهی عبارت است از هرگونه اطلاعات درباره محصول، نام تجاری و یک یا چند ویژگی مربوط به آن. |
awareness-trial-repeat (A-T-R) | آگاهی، آزمایش و تکرار |
ATR شامل سه مرحلهی کلیدی آگاهی، آزمایش و تکرار است، آگاهی عبارتست از هرگونه اطلاعات درباره محصول، نام تجاری و یک یا چند ویژگی مربوط به آن. آزمایش به معنی استفاده از آزمون میباشد و منظور از تکرار این است که آیا آزمایش به اندازه کافی موفق بود که شایستگی یک یا چند تکرار را داشته باشد. |