بازاریابی

مفاهیم بازاریابی و ابعاد گوناگون آن

بازاریابی

مفاهیم بازاریابی و ابعاد گوناگون آن

واژه نامه های بازاریابی

دیکشنری بازاریابی :منبع اصلی این دیکشنری مربوط به انجمن بازاریابی آمریکا (AmericanMarketing Association) می باشد.

  
معنی شرح عبارت
A. D. Little Business Profile Matrix

ماتریس ADL

به واژه‌های business portfolio models و product مراجعه کنید.

A.S.E.A.N.

انجمن ملل آسیای جنوب‌شرقی

به واژه‌ی Association of South East Asian Nations مراجعه کنید.

A/B Testing

تست A/B

یک روش برای تست دو نسخه متفاوت از یک طرح است. یک گروه با نسخه‌ی A و یک گروه با نسخه B کار می‌کنند. نسخه A یک طرح معمولی و B نسخه رقیب است. بررسی نتایج و مقایسه آن‌ها نشان می‌دهد که کدام طرح مناسب‌تر و بهینه‌تر است.

abandonment

رها، ترک

پایان یا رها کردن یک محصول که در انتهای چرخه حیات آن محصول اتفاق می‌افتد.

abandonment rate

نرخ رها کردن

تعداد سبدهای خرید رها شده نسبت به معاملات به پایان رسیده است.

ABC

ABC

به واژه‌ی Audit Bureau of Circulations مراجعه کنید.

ABC analysis

تجزیه و تحلیل ABC

منظور از این عمل کنترل اقلام موجودی بر حسب اهمیت آن‌ها است. این اقلام سه دسته هستند به نام‌های A,B,C که اقلام A بالاترین و اقلام C پائین‌ترین درصد استفاده و ارزش را دارند.

ABC inventory classification

طبقه‌بندی ABC برای اقلام موجودی

یک طرح طبقه‌بندی اقلام موجودی برای پیاده‌سازی استراتژی‌های مدیریت است. مدل طبقه‌بندی ABC را می‌توان در دو دسته کلی از هم تفکیک نمود.

About.com

About.com

About.com یک راهنما براساس اطلاعات پورتال است.

above the fold

نمایش برجسته

آن بخش از صفحه وب که بدون اسکرول قابل نمایش است. طراحان وب معمولا توصیه می‌کنند که اطلاعات مهم در آن‌جا نمایش داده شود.

above-the-line cost

هزینه‌های بالاسری

هرگونه هزینه‌ی درگیر در فرآیند تبلیغات که به طور خاص در بودجه ذکر می‌شود.

absolute advantage

مزیت مطلق

برتری یک کشور در تولید مقدار بیشتر یک محصول نسبت به سایر رقبا.

Absolute URL’s Link

url مطلق

استفاده از آدرس کامل مسیر مثل http://www.domain.com/page1.htm.

accelerated development

توسعه سریع

فرآیند تسریع بخشیدن به توسعه محصول جدید.

accelerated development stage

مراحل توسعه سریع

به واژه‌ی retail life cycle مراجعه کنید.

accelerated purchase

خرید سریع

یکی از اهداف ارتقا فروش بدست‌آوردن سریع مصرف‌کنندگان است.

acceptable price range

محدوده مناسب قیمت

شامل محدوده مناسب قیمت‌هایی است که خریداران مایل به پرداخت آن برای یک کالا هستند.

acceptance operator

مقبولیت اپراتور

به واژه‌ی linear learning model مراجعه کنید.

accessories

لوازم تزئینی

موارد مرتبط با پوشاک که در فروشگاه‌ها ارائه می‌شود از جمله دستکش، کیف‌های دستی، جواهرات، دستمال‌گردن و غیره.

accessory equipment

تجهیزات و لوازم جانبی

تجهیزات قابل حمل کارخانه‌ها و ابزارهایی که در فرآیند تولید استفاده می‌شود و آن‌ها معمولا ارزان‌قیمت، کم‌عمر و نسبتا استاندارد هستند به عنوان مثال کامیون بالابر، ماشین تحریر و غیره.

accidental sample

نمونه تصادفی

به واژه‌ی convenience sample مراجعه کنید.

accommodation desk

سرویس‌های اقامتی

ارائه خدمات به مشتری در یک فروشگاه بزرگ- چیزهایی از قبیل اجاره پارکینگ، سرویس‌های اقامتی، کارت هدیه و غیره.

account

حساب

یک مشتری، معمولا یک نهاد و یا سازمانی که محصولات یا خدمات شرکت را می‌خرد.

account classification

طبقه‌بندی حساب

طبقه‌بندی مشتریان به گروه‌های مختلف براساس معیارهایی مثل فروش بالقوه برای توسعه فروش.

account executive

متصدی رسیدگی به حساب مشتریان

کسی که مسئول تماس با مشتریان یک سازمان خاص است و مسئول رابطه‌ی کلی با شرکت خود و چند حساب عمده است.

account group

گروه حساب

اعضای بخش‌های مختلف آژانس‌ تبلیغات کاربردی (مانند مدیر حساب، برنامه‌ریز رسانه‌ها، تحقیقات وغیره)

account opener

باز کردن حساب

باز کردن یک حساب کاربری جدید در موسسات و فروشگاه‌های مالی.

account representative

نماینده حساب کاربری

به واژه‌ی account executive مراجعه کنید.

account specialist

متخصص حساب کاربری

به واژه‌ی sales organization specialized by account مراجعه کنید.

acculturation

فرهنگ‌پذیری

1- به معنی یادگیری رفتار و آداب و رسوم فرهنگ‌های دیگر توسط فرد می‌باشد. 2- فرآیند یادگیری، درک و انطباق هنجارها، ارزش‌ها و سبک زندگی از فرهنگ‌های دیگر توسط گروهی از افراد.

accumulation

تراکم

یک فرآیند مرتب‌سازی است که تعدادی منبع مشابه را در یک منبع همگن عرضه می‌کند، ازدیاد مقدار، برهم افزودن سرمایه‌ها، وجوه، بهره‌ها ونظایر آن.

ACM

دستگاه پرداخت خودکار

به واژه‎ی automatic checkout machine مراجعه کنید.

acquisition

اکتساب، خرید

خریدهای یک شرکت یا دارایی‌های آن، معامله‌ای که از طریق آن یک واحد اقتصادی کنترل واحد اقتصادی دیگر را به‌دست می‌آورد.

Acquisition Strategy

استراتژی اکتسابی

پیدا کردن دسته‌ای از مشتریان فعال و آماده خرید در بازار، تلاش برای هدایت مشتریان به یک وب‌سایت، پاسخ به سوالات آن‌ها و به انجام رساندن فروش.

acquisition value

ارزش اکتسابی

ادراکات خریداران از ارزش نسبی یک محصول یا خدمت به آن‌ها.

action

عمل

به واژه‌های AIDA ،attitude ،behavior و hierarchy of effects model مراجعه کنید.

action program

برنامه‌ی اجرایی

به واژه‌ی implementation مراجعه کنید.

activation (1)

فعال‌سازی

فرآیند اتوماتیکی است که توسط آن دانش و معانی از حافظه بازیابی شده و توسط فرآیندهای شناختی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

activation (2)

فعال‌سازی

توسط IEG به عنوان فعالیت‌های بازاریابی یک شرکت تعریف شده است.

active listening

شنیدن فعال

یک روش شنیدن است که برای دریافت فعال اطلاعات و پردازش آن‌ها تلاش می‌کند.

activities, interests, and opinions (AIO)

فعالیت‌ها، علایق، عقاید

بررسی یک سری متغیرهای روانشناسی شامل منافع و اعتقادات مصرف‌کنندگان.

activity based costing

هزینه‌یابی بر مبنای فعالیت

یک سیستم حسابداری است برای تخصیص دقیق منابع مستقیم و غیرمستقیم یک سازمان بر مبنای میزان مصرف آنها در فعالیت‌های صورت‌گرفته.

advertising penetration

نفوذ‌تبلیغاتی

درصدی از بازار هدف است که بخش قابل توجهی از پیام های تبلیغاتی منتقل شده توسط یک کمپین تبلیغ را دارا می‌باشد.

advertising specialties

تخصص تبلیغات

تخصص تبلیغات.

advertising strategy

استراتژی تبلیغاتی

استراتژی تبلیغاتی از استراتژی کلان سازمانی و یا استراتژی بازاریابی نشات می‌گیرد، وبیانیه‌ای آماده شده توسط تبلیغ‌کننده (اغلب در ارتباط با یک آژانس تبلیغاتی) می‌باشد.

advertising substantiation

اثبات تبلیغاتی

قواعد کمیسیون فدرال تجاری (FTC) که شرکت را موظف می‌کند اگر چالشی در استفاده‌ی شرکت از امنیت، اجرا، اثر، کیفیت یا ادعای رقابتی قیمت وجود داشته باشد شرکت موظف است اسنادی را ارائه دهد.

advertising theme

تم‌های تبلیغاتی

به واژه‌ی advertising idea مراجعه کنید.

advertising wearout

عدم اثربخشی تبلیغات

هنگامی که تبلیغات محیطی و محاطی یک برند اثر خود را بر سنجش و تاثیرپذیری مخاطب از دست بدهد.

advertising, regulation of

مقررات و تبلیغات

تحت قواعد کمیسیون فدرال تجاری (ftc) اعمال و اقدامات ناعادلانه و یا فریبنده (که ممکن است شامل تبلیغات باشد) ممنوع است.

Advisor

راهنما

مدل توصیفی توضیح سطوح هزینه‌های ارتباطات بازاریابی برای محصولات صنعتی می‌باشد، 2متغیر مهم در این مدل اندازه بازار محصول و تعداد مشتریان بالقوه می‌باشد.

advisory authority

مرجع مشاوره

به واژه‌ی staff authority مراجعه کنید.

advocacy advertising

تبلیغات حمایتی

تبلیغاتی است که در برابر موضوعی موضع گرفته و یا از دیدگاه خاصی طرفداری می‌کند.

affect

اثر

احساسات یک شخص نسبت به یک شی مانند یک نام تجاری، تبلیغات، فروشنده، و غیره، در تلاش برای درک و پیش بینی رفتار مصرف کننده است.

affective conflict

درگیری‌های عاطفی

حالت جنگ زمانی که یکی از اعضای کانال احساس استرس، خستگی، تنش، و یا خصومت با یک عضو دیگر دارد.

affiliate

وابسته

به واژه‌ی affiliate marketing مراجعه کنید.

affiliate fraud

تقلب

تاکتیک نادرست در بازاریابی وابسته که برای تولید درآمد نامشروع استفاده می شود. به عنوان مثال،برنامه های تبلیغاتی پرداخت به ازای هر کلیک.

affiliate marketing

بازاریابی وابسته

نوعی از بازاریابیست که محصولات و خدمات دیگران را در قبال دریافت کمیسیون برای فروش یا ارئه خدمات در سایت، وبلاگ یا از طریق لینک های که در اختیار کاربران قرار داده می شود بصورت آنلاین به کاربران دیگر معرفی می‌کند.

affiliate merchant

تجارت وابسته

تبلیغات در روابط بازاریابی وابسته.

affiliate network

شبکه‌های وابسته

تعدادی از کسب و کارهائی که به ارائه خدمات پشتیبانی برنامه های بازاریابی وابسته می‌پردازند. این خدمات می تواند شامل کمیسیون های ردیابی و فعالیت، بازاریابی و پشتیبانی فروش، و یا سایر خدمات باشد.

affiliated buying

خریدهای مشارکتی

به واژه‌ی cooperative buying مراجعه کنید.

affiliated store

فروشگاه وابسته

یک فروشگاه که توسط فروشگاه دیگر کنترل می‌شود اما تحت یک نام جداگانه اداره می شود.

affinities

نزدیکی

قرارگرفتن خرده‌فروشی‌های مشابه و مکمل در مجاورت هم برای تسهیل در خرید، برای مثال در یک شهرستان فروشگاه‌های مبلمان در کنار هم قرار گیرند.

after sales support

خدمات پس از فروش

خدمات ارائه شده توسط شرکت سازنده محصولات پس از فروش آن‎‌ها برای ترویج حسن نیت، اطمینان از رضایت مشتری، و توسعه وفاداری مشتری می باشد.

after-market

بازار‌بعد‌از‌خرید

فروش آتی، پتانسیل تولید شده توسط صاحبان تجهیزات برای تعمیر و تعویض قطعات.

agency cost

هزینه‌های سازمان

کاهش ارزش دلار در رفاه اجتماعی به دلیل ماهیت ذاتی روابط آژانس با مدیریت.

agency of record (AOR)

AOR

یک آژانس تبلیغاتی که مسئولیت خرید رسانه‌های خاصی را به مشتری اختصاص داده است.

agency theory

تئوری عاملیت

نظریه‌ای است که به دنبال توضیح فعالیت های شرکت های بزرگ ناشی از درگیری های بین سهامداران و عوامل (مدیران) یک شرکت است. این دیدگاه در جستجوی راهکارهایی بود که اهداف مدیران و سازمان را در یک جهت هدایت کند و مدیر را از حالت کارگزار و عامل سازمان به خادم سازمان مبدل سازد.

agent

عامل

یک فرد که به عنوان نماینده یک شرکت یا یک فرد عمل می کند. 2. (تعریف خرده فروشی) یک واحد کسب و کار که به مذاکره خرید، فروش، و یا هر دو می‌پردازد.

agents and brokers

عوامل و کارگزاران

واسطه‌هایی که به صورت فعال برای خرید یا فروش محصولات برای مشتریانشان مذاکره می‌کنند.

aggregate data

داده‌های تجمعی

داده‌هایی که به یک واحد کوچک گرد می‌شوند برای نشان دادن خلاصه‌ای از داده‌ها.

aggregation

تجمع

مفهوم تقسیم بندی بازار است که در آن اکثر مصرف کنندگان به طور یکسان فرض می شود، تکیه بر توزیع انبوه، تبلیغات انبوه و قیمت کم است.

aging

سالخوردگی

در خرده فروشی، aging مدت زمانی است که کالا در انبار بوده است به عنوان مثال، تنباکو، مشروبات الکلی، پنیر.

agreement

قرارداد

به واژه‌ی negotiation مراجعه کنید.

agricultural advertising

تبلیغات‌کسب‌وکار

به واژه‌ی business to-business advertising مراجعه کنید.

AGVS

سیستم‌های هوشمندحمل‌ونقل

به واژه‌ی automated guided vehicle system مراجعه کنید.

AHP

فرآیند تحلیل سلسله مراتبی

به واژه‌ی analytic hierarchy process مراجعه کنید.

AI

هوش‌مصنوعی

به واژه‌ی artificial intelligence مراجعه کنید.

AIDA

فرایندAIDA

مدل AIDA مراحل ابتدائی و پایه ای فروش را تشریح میکند که به صورت پیوسته در طول تاریخ کاربرد داشته اند . چهار حرف AIDA از ابتدای چهار کلمه : توجه . علاقه . اشتیاق و عمل (Attention , Interest , Desire , Act ) گرفته شده است که فرآیند منطقی تصمیم گیری برای خرید می باشد .

aided recall

فراخوان کمک

به واژه‌ی recall test مراجعه کنید.

AIO

AIO

به واژه‌های activities، interests، opinions مراجعه کنید.

Airline Deregulation Act (1978)

قانون مقررات‌زدایی هواپیمایی 1978

این قانون به محیط رقابتی دستوری پایان داد و منجر به شکل‌گیری محیط رقابتی آزاد و وابسته به نیروهای بازار در صنعت هواپیمایی شد.

aisle table

جدول راهرو

جدولی در راهروی یک فروشگاه بزرگ که ویژگی‌های خاص تبلیغاتی را بیان می‌کند.

Ajax

ای‌جکس

مجموعه‌ای از استانداردها و فناوری‌های وب است که به کمک آن‌ها می‌توان برنامه‌های مبتنی بر وب تولید کرد که به آسانی با کاربران تعامل داشته باشند.

Alexa

الکسااینترنت

الکسااینترنت در ماه آوریل سال 1996 کار خود را آغاز کرده است، الکسا یک دیدگاه ناوبری وب است که هوشمند بوده و به طور مداوم با مشارکت کاربرانش رشد کرد.

Algorithm

الگوریتم

فرآیندی است که در آن موتور جستجو لیستی از نتایج را براساس یک واژه جستجو تولید می‌کند. موتورهای جستجو به طور منظم الگوریتم‌های خود را برای بهبود کیفیت نتایج جستجو تغییر می‌دهند.

alliance

اتحاد،پیوستگی

رابطه‌ی درازمدت و داوطلبانه که توسط تعهد بین دو یا چند شرکت به وجود می‌آید، در این تلاش به طور مشترک به دنبال اهداف خاص هستند. هدف از این پیوستگی همکاری برای ترکیب منابع شرکت‌های شرکت‌کننده به منظور بهبود کیفیت عملکرد هستند.

alliances

اتحاد

تجمع منابع مکمل دو شرکت در یک آرایش است، معمولا شامل فعالیت‌های هماهنگی ابتدایی در روند توسعه‌ی تکنولوژی‌های جدید می‌باشد.

allocation

تخصیص

یک فرآیند مرتب‌سازی است، شامل شکستن یک منبع همگن به تعداد زیادی منابع کوچکتر.

all-you-can-afford budgeting

بودجه‌بندی هزینه

رویکردی برای بودجه‌بندی تبلیغاتی. مقدار هزینه‌ای که بعد از همه‌ی هزینه‌ها و سرمایه‌گذاری لازم برای تبلیغات صرف می‌شود.

alpha error

خطای آلفا

به واژه‌ی Type I error مراجعه کنید.

alpha factor

فاکتورآلفا

به واژه‌ی exponential smoothing مراجعه کنید.

ALT text

متن جایگزین

یک کد Html می‌باشد که در آن یک متن جایگزین یک عکس می‌شود.

Alta Vista

موتورجستجوی آلتاویستا

یک موتورجستجوی محبوب است، برای اولین بار متعلق به شرکت دیجیتال بود اما درحال حاضر به یاهو تعلق دارد.

alteration cost

هزینه تغییرات

هزینه خالص تغییر کالاها شامل هزینه‌ی نیروی‌کار، منابع و ….

alteration department

بخش دگرگون‌ساز

به واژه alteration room مراجعه کنید.

alteration room

اتاق دگرگونی

یک بخش است، به معنی تغییر کالاها براساس خواسته‌ی مشتریان.

ambush marketing

بازاریابی کمین

یک روش بازاریابی است که در آن برخی شرکت‌ها، بدون پرداخت هزینه برای یک رویداد بزرگ در حاشیه آن رویداد به یک عملیات تبلیغاتی دست می‌زنند.

American National Standards Institute

موسسه استانداردهای ملی آمریکا

به واژه‌ی ANSI.X12 مراجعه کنید.

American Technology Preeminance Act (1992)

قانون فناوری Preeminance آمریکا

این قانون بیان می‌کند که برچسب بسته‌بندی کالاها باید در هر دو اینچ یا پوند و سیستم متریک بیان شود.

analog approach

رویکردآنالوگ

یکی از روش‌های تجزیه و تحلیل است که به 4 مرحله تقسیم می‌شود، 1-توصیف منطقه تجاری حال حاضر 2-طرح‌ریزی 3-تعریف مناطق تجاری 4-تطبیق ویژگی‌های فروشگاه‌ها در مناطق تجاری با فروشگاه‌های بالقوه به منظور برآورد فروش بالقوه.

analysis of selected cases

آنالیز نمونه‌ها

مطالعه‌ی نمونه‌های انتخاب‌شده از پدیده‌های موردعلاقه.

analysis of variance (ANOVA)

تجزیه و تحلیل واریانس

مجموعه‌ای از مدل‌های آماری است که به بررسی میانگین در گروه‌ها و توابع وابسته به آن‌ها می‌پردازد.

analytic hierarchy process (AHP)

فرآیند واکاوی سلسله مراتبی

واژه‌ی AHP مخفف عبارت analytic hierarchy process می‌باشد، به معنی فرآیند واکاوی سلسله مراتبی است، هنگامی که عمل تصمیم‌گیری با چند گزینه رقیب و معیار تصمیم‌گیری روبرو باشد استفاده می‌گردد.

ANC

بازار مشترک آندی

بازار مشترک آندی.

anchor

تکیه‎‌گاه

قیمت مرجع یا محصول مرجع در مقایسه مصرف‌کنندگان.

anchor store

فروشگاه مرکزی

فروشگاهی است معروف و بزرگ که برای جذب مشتری در مراکز خرید بزرگ افتتاح می‌شود به این فروشگاه‌ها تسهیلات خاصی داده می‌شود.

anchor text

متن‌لینک‌دار

Anchor به اصطلاح ساده و عامیانه یعنی لنگرمتن و یا همان متن لینک‌دار، به متن قابل کلیک و قابل مشاهده اشاره می‌کند.

anchoring effect

اثرتکیه‌گاهی

زمانی که خریداران قیمت محصولات را با قیمت‌های مرجع مقایسه می‌کنند، درنتیجه این مقایسه اثر تکیه‌گاهی به وجود می‌آید، یک قیمت مانند یک تکیه‌گاه عمل می‌کند.

ancillary service

خدمات جانبی

خدمات ارائه شده توسط اپراتورهای معین، از جمله شامل طبقه‌بندی ذخیره‌سازی محصول قبل از تحویل، مارک و یا برچسب زدن محصول.

animated GIF

انیمیشن‌های GIF

فرمت تصاویر گرافیکی، این روش به طور معمول برای انتقال اطلاعات اضافی در یک فضای محدود استفاده می‌شود.

annual growth

رشدسالانه

درصد رشد سال به سال، رشد سال‌های قبل به عنوان پایه‌ای برای بیان درصد تغییر رشد سالانه می‌باشد.

ANOVA

آنالیز واریانس

به واژه‌ی analysis of variance مراجعه کنید.

ANSI.X12 (American National Standards Institute)

موسسه استانداردهای ملی آمریکا

قالب عمومی مبادله‌ی الکترونیکی داده‌ها درشمال آمریکا است، که برای انتقال ارتباطات استفاده می‌شود.

anticipation

پیش‌دستی کردن

تخفیفی که در صورت پرداخت قبل از پایان‌دوره صورت می‌گیرد.

anticompetitive leasing arrangement

لیزینگ ضدرقابتی

اجاره‌نامه‌ای است که نوع و میزان رقابت را به یک منطقه‌ی تجاری خاص و یا یک مرکز خرید محصور می‌کند.

antidumping duties

عوارض ضددامپینگ

در نقض قوانین ضددامپینگ عوارض جریمه‌ای درنظر گرفته شده است، این عوارض به شکل هزینه‌های ویژه‌ای هستند.

antidumping laws

قانون ضددامپینگ

قوانین تصویب‌شده توسط دولت میزبان برای حفاظت تولیدات داخلی از دامپینگ.

Anti-Merger Act (1950)

قوانین ضدادغام

این قانون اصلاحیه‌ی قانون کلیتون است، که ترکیب و ادغام خرید دارائی‌ها و سهام را منع می‌کند.

antitrust laws

قوانین ضدتراست

این قوانین برای تشکیل تراست‌ها و نظارت بر آن‌ها وضع شده است.

AOG

تحویل‌کالا

به واژه‌ی arrival of goods مراجعه کنید.

AOR

AOR

به واژه agency of record مراجعه کنید.

Apache

آپاچی

یک مجموعه متن‌باز است که در سیستم‌عامل‌های گوناگونی مانند ویندوز، لینوکس و … در دسترس است.

API

رابط کاربردی برنامه‌نویسی

API به معنای رابط کاربردی برنامه‌نویسی می‌باشد که واسطه‌ای است بین یک کتابخانه با برنامه‌هایی که از آن کتابخانه تقاضای سرویس می‌کنند.

Applet

اپلت

یک برنامه‌ی نوشته شده در جاوا است که امکان مشاهده‌ی انیمیشن‌های ساده بر روی صفحات‌وب را ممکن می‌سازد.

application service provider (ASP)

ارائه‌دهنده خدمات برنامه‌های کاربردی

این واژه برای توصیف شرکت‌هایی به کار می‌رود که به طور مداوم به شبکه‌ای از مشتریان نرم‌افزار و خدمات ارائه می‌کنند.

applied research and development

تحقیقات کاربردی

به واژه‌ی research و development مراجعه کنید.

approach, sales

رویکرد، فروش

مرحله‌ی اولیه در فروش متقابل، هدف از این رویکرد افزایش امنیت می‌باشد.

approval sale

فروش به شرط پسند

قراردادی که به خریدار فرصت می‌دهدتا تصمیم خود را ظرف مدت معینی تغییر دهد.

approved vendor list

وندور‌لیست

به لیستی که شامل محصولات موردتائید کارفرما باشد گفته می‌شود.

apron

الحاقیه

فرم پیوست‌شده به فاکتور یا کپی سفارش خرید در فروشگاه‌های خرده‌فروشی.

APT

نظریه قیمت‎‌گذاری آربیتراژ

به واژه‌ی arbitrage pricing theory مراجعه کنید.

AR

متوسط درآمد

به واژه‌ی average revenue مراجعه کنید.

arbitrage

آربیتراژ

به معنای بهره‌گرفتن از تفاوت قیمت بین دو یا چند بازار برای کسب سود است.

arbitrage pricing theory (APT)

نظریه قیمت‌گذاری آربیتراژ

مدل قیمت‌گذاری آربیتراژ یک تئوری برای تبیین رابطه تعادلی ریسک و بازده است که می‌تواند برای قیمت‌گذاری دارایی‌ها مورد استفاده قرار گیرد، به عنوان یک مدل جایگزین برای مدل قیمت‌گذاری دارایی‌های سرمایه‌ای ارائه شده است.

arcade shopping center

پاساژ بازی

یک منطقه خرید محصور شده با تعدادی فروشگاه.

area of dominant influence

منطقه نفوذ

منطقه جغرافیایی اطراف یک شهر است که ایستگاه‌های مستقر در آن سهم بیشتری نسبت به ایستگاه‌های نزدیک دیگر دارند.

area sampling

نمونه‌گیری منطقه‌ای

یکی از روش‌های نمونه‌گیری است که در آن ابتدا تعدادی شهر یا منطقه به طور تصادفی انتخاب می‌شوند و سپس از داخل شهرها یا مناطق منتخب، تعدادی نمونه تصادفی انتخاب می‌شود.

ARPA (Advanced Research Project Agency)

موسسه پروژه‌های تحقیقاتی پیشرفته

سازمانی تاسیس یافته در ایالت‌متحده و پیشرو توسعه در اینترنت می‌باشد.

arrival of goods (AOG)

تحویل‌کالا

منظور تحویل کالا است، اگر در مدت زمان مشخص شده پرداخت انجام گیرد از تخفیف برخوردار خواهند شد.

art

هنر

به واژه artwork مراجعه کنید.

art director

کارگردان‌هنری

یک فرد خوش‌ذائقه که در تجسم ایده‌های تبلیغاتی مهارت دارد.

artificial intelligence

هوش‌مصنوعی

منظور طراحی سیستم‌های کامپیوتری هوشمند می‌باشد که می‌توانند واکنش هایی مشابه با رفتارهای هوشمند انسانی از جمله یادگیری، توانایی کسب دانش، شیوه‌ی استدلالی و حل مشکلات را داشته باشند.

Arts Marketing

بازاریابی هنر

یک استراتژی تبلیغاتی است، به عبارت دیگر ایجاد ارتباط بین شرکت و هنرهای نمایشی (از جمله حمایت مالی از یک سری کنسرت، نمایشگاه، موزه و غیره)

artwork

آثار‌هنری

هر نوع تصویر (ازجمله عناصر طراحی، نقاشی و عکاسی) مورد‌استفاده در تولید آگهی‌های چاپی.

as is

کالای آسیب‌دیده

کالایی که برای فروش بدون توجه به بازپرداخت ارائه می‌شود و این محصول ممکن است کهنه، رنگ رفته و آسیب‌دیده باشد که قابل درک است.

ASAR

سیستم ذخیره‌سازی و بازیابی اتوماتیک

به ستون automated storage and retrieval equipment مراجعه کنید.

ASCII

کداسکی

کد استاندارد آمریکایی برای تبادل اطلاعات است.

Ask Jeeves

موتورجستجوی Ask Jeeves

یک فراموتور‌جستجو است که اجازه می‌دهد درخواست خود را به صورت یک سوال متنی توضیحی وارد کنید.

aspirational group

گروه آرمانی

یک گروه مرجع است که مصرف‌کننده می‌خواهد به آن‌ها بپیوندد.

ASPX

ASPX

مخفف Microsoft Active Server Page Framework می‌باشد.

assembler

همگذار، اسمبلر

خرید محصولات از مناطق تولیدکننده، همچنین به واژه commission buyer of farm products مراجعه کنید.

assertiveness

جرات

به ستون social styles matrix مراجعه کنید.

ASSESSOR

ارزیاب

پیش‌بینی سهم بازار از یک محصول جدید خریداری شده، مصاحبه با مشتریان بالقوه و درک علایق و اولویت‎‌های آنان.

assignment

حواله، واگذاری

منظور حواله، به معنی انتقال رسمی اموال می‌باشد.

Association of South East Asian Nations

انجمن ملل آسیای جنوب شرقی

این انجمن در سال 1967 برای سرعت بخشیدن به پیشرفت اقتصادی و افزایش ثبات در منطقه جنوب شرقی آسیا در تایلند تاسیس شد.

assorting

مرتب‌سازی

فرآیند دسته‌بندی محصولات برای استفاده در ارتباط با یکدیگر.

assortment

دسته‌بندی

یک نوع دسته‌بندی از کالاها که به مصرف‌کننده ارائه می‌گردد، مثلا در مورد پیراهن، قیمت، سبک، رنگ، طرح و مواد آن در نظر گرفته می‌شود که برای انتخاب در دسترس مصرف‌کننده است.

Astroturfing

تشکیلات ساختگی

تشکیلات عمومی ساختگی برای ایجاد همهمه، علاقه به محصول، خدمت و یا ایده.

ATM

دستگاه خودپرداز

به ستون automated teller machine مراجعه کنید.

atmosphere

جو

ویژگی های فیزیکی فروشگاه مانند معماری، طرح، صفحه نمایش، رنگ، نور، درجه حرارت، سر و صدا و…

atmospherics

اطلاعات جو

معماری فروشگاه، چیدمان، نورپردازی، ترکیب‌رنگ، دما، دسترسی، سر‌و‌صدا، طبقه‌بندی، قیمت، رویدادهای خاص و غیره، که به عنوان محرک و جذب توجه مصرف‎‌کننده عمل می‌کنند.

A-T-R

آگاهی- آزمایش- تکرار

به واژه awareness-trial-repeat مراجعه کنید.

attention

توجه، دقت

فرآیندی است که طی آن، مشتری اطلاعات محیط را برای تفسیر انتخاب می‌کند و همچنین نقطه‌ای است که مصرف‌کننده از محرک خاص در محیط آگاه می‌شود.

attitude

نگرش

مجموعه‌ای از عواطف و نیات رفتاری نسبت به یک شی یا ارزیابی کلی فرد از یک مفهوم می‌باشد.

attitude models

مدل‌های رفتاری

به واژه multiattribute attitude models مراجعه کنید.

attitude toward objects (A.)

نگرش نسبت به اشیا

ارزیابی کلی مصرف‌کنندگان ازیک شی مانند محصول یا فروشگاه.

attitude toward the ad (A.)

نگرش نسبت به تبلیغات

ارزیابی کلی مصرف‌کنندگان از تبلیغات است.

attracting nonusers of the product category

جذب مصرف‌کنندگان جدید برای محصول

به واژه market penetration strategy به معنی استراتژی نفوذ در بازار مراجعه کنید.

attracting users of competitive brands

جذب مصرف کنندگان برندهای رقیب

به واژه market penetration strategy به معنی استراتژی نفوذ در بازار مراجعه کنید.

attraction model

مدل جاذبه

به ستون Multiplicative Competitive Interaction model مراجعه کنید.

attributable costs

هزینه‌های منتسب

به ستون direct costs مراجعه کنید.

attribute

ویژگی

به ستون product attributes مراجعه کنید.

attribution theory

نظریه اسناد

این نظریه بیان می‌کند که چگونه آدمی تلاش می ورزد تا موجبات بروز رفتارهای مشهود فردی را بر اساس عوامل درونی یا بیرونی برای خود و دیگران بازشناسد. این نظریه عامل مهمی در ادراک رخدادهای اجتماعی و تعیین مسئولیت برای رفتار انسان ها به شمار می آید.

auction

مزایده

بازاری که در آن محصولات به بالاترین قیمت فروخته می‌شود.

auction company

شرکت‌های مزایده

شرکت‌هایی که از روش مزایده برای فروش کالا استفاده می‌کنند.

audimeter

اودیومتر

یک دستگاه مانیتورینگ الکترونیکی می‌باشد.

audio mention

یادآوری لفظی

یادآوری لفظی از یک اسپانسر در سایت، تلویزیون و یا رادیو.

Audit Bureau of Circulations (ABC)

سازمان حسابرسی تیراژ

یک سازمان مستقل می‌باشد، که آمار مربوط به تیراژ نشریات مختلف را اعلام می‌کند.

audited sales

حسابرسی فروش

یک روش اداری است که در پایان روز انجام می‌شود.

auditing

حسابرسی

بررسی صورت‌حساب حمل‌و‌نقل برای اطمینان از دقت و صحت صدور صورت‌حساب.

Auditor

مامور رسیدگی

شخص ثالثی است که درخواست بنرهای تبلیغاتی یا سیستم گزارش‌ آگهی‌های یک وب‌سایت را تائید می‌کند.

augmented product

فرامحصول

جنبه‌های تکمیلی اضافه شده به محصول فیزیکی از قبیل تصویر، گارانتی و سرویس‌های دیگر

authorization

مجوز

فرآیندی که طی آن کارت اعتباری خریدار تائید شده و فروش انجام می‌شود.

authorized dealer

فروشنده مجاز

فروشنده‌ای که دارای حق فروش محصولات یک تولیدکننده است.

automated guided vehicle system (AGVS)

سیستم‌های هوشمند حمل‌و‌‌نقل

یک سیستم حمل‌و‌نقل مواد است، که به طور خودکار عمل می‌کند و توسط یک سیستم کنترل لیزری و یا مغناطیسی روت شده و در مقصد قرار می‌گیرد.

automated storage and retrieval equipment (ASAR)

سیستم ذخیره‌سازی و بازیابی اتوماتیک

یک سیستم حمل‌و‌نقل که مواد را سریع‌تر، با امنیت بیشتر و کاراتر از روش‌های سنتی جابه‌جا ذخیره و بازیابی می‌کند.

automated teller machine (ATM)

دستگاه خودپرداز

یک دستگاه الکترونیکی است که به مشتریان این امکان را می‌دهد، با استفاده از کارت‌های ویژه به حساب بانکی خود دسترسی داشته باشند.

automatic checkout machine (ACM)

دستگاه پرداخت خودکار

یک سیستم که به موجب آن مشتریان این فرصت را دارند که با ورود کارت از فروشگاه خرید کنند.

Automatic Optimization

بهینه‌سازی خودکار

در این حالت موتورهای جستجو تبلیغات را با هدف کسب تبلیغات بیشتر نمایش می‌دهد.

automatic reorder

سفارش مجدد اتوماتیک

سفارش مجدد کالا جزء اصلی و از پیش‌تعیین‌شده می‌باشد. این سفارش می‌تواند به صورت دستی توسط کارمندان یا به طور اتوماتیک توسط کامپیوتر انجام شود.

automatic reordering system

سیستم سفارش مجدد اتوماتیک

به یکی از روش‌های کنترل موجودی انبار اطلاق می‌شود استفاده از این روش موجب می‌شود که همواره میزان معینی کالا در انبار موجود باشد.

automatic selling

فروش اتوماتیک

خرده‌فروشی کالا و خدمات از طریق دستگاه‌ها.

Automobile Information Disclosures Act (1958)

قانون افشای اطلاعات خودرو

این عمل مستلزم نمایش اطلاعات زیادی در مورد اتومبیل می‌باشد.

autonomic decision making

تصمیم‌گیری خودکار

یک الگوی تصمیم‌گیری در خانواده است که هر یک به صورت جداگانه تصمیم می‌گیرند.

Avatar

آواتار

آواتار به تصاویری گفته میشود که کاربران در اینترنت و به خصوص در مسنجر به عنوان نماد کاربری خود استفاده می‌کنند.

average cost per unit

هزینه متوسط هر واحد

هزینه کل، به عنوان مثال مجموع هزینه‌های ثابت و متغیر تقسیم بر تعداد واحد.

average fixed cost

هزینه ثابت متوسط

از تقسیم هزینه ثابت کل بر مقدار تولیدات هزینه ثابت متوسط حاصل می‌شود.

average frequency

میانگین فرکانس

به ستون فرکانس مراجعه کنید.

Average Page Depth

متوسط عمق صفحه

میانگین تعداد صفحات یک وب‌سایت که بازدیدکنندگان در یک بازدید مشاهده می‌کنند.

Average Response Value

متوسط ارزش پاسخ

میانگین درآمد حاصل از هر کلیک، محاسبه درآمد کل تقسیم بر تعداد کل کلیک‌ها.

average revenue

درآمد متوسط

متوسط درآمد حاصل از فروش یک واحد کالا.

average total cost

هزینه متوسط کل

از تقسیم هزینه کل بر مجموع تولیدات بدست می‌آید.

average variable cost

متوسط هزینه متغیر

با تقسیم تمام هزینه‌های متغیر بر مقدار تولیدات، هزینه متغیر متوسط بدست می‌آید.

average-cost pricing

قیمت‌گذاری متوسط هزینه‌ها

اضافه کردن عادلانه و معقول به میانگین هزینه‌ها‌ی یک محصول.

award

جایزه

به واژه contest مراجعه کنید.

aware stage

مرحله‌ی آگاهی

همواره مردم در مراحل متفاوتی از خرید یک محصول و یا خدمات خاص قرار می‌گیرد، که یکی از این مراحل، مرحله‌ی آگاهی است.

awareness

آگاهی

آگاهی عبارت است از هر‌گونه اطلاعات درباره محصول، نام تجاری و یک یا چند ویژگی مربوط به آن.

awareness-trial-repeat (A-T-R)

آگاهی، آزمایش و تکرار

ATR شامل سه مرحله‌ی کلیدی آگاهی، آزمایش و تکرار است، آگاهی عبارتست از هر‌گونه اطلاعات درباره محصول، نام تجاری و یک یا چند ویژگی مربوط به آن. آزمایش به معنی استفاده از آزمون می‌باشد و منظور از تکرار این است که آیا آزمایش به اندازه کافی موفق بود که شایستگی یک یا چند تکرار را داشته باشد.

نظرات 0 + ارسال نظر
امکان ثبت نظر جدید برای این مطلب وجود ندارد.